Brak produktów

Wartość produktów: 0,00 zł
Realizuj zamówienie

Produkt dodany do koszyka!

Ilość:
Razem:

Produktów w koszyku: 0. Jest 1 produkt w Twoim koszyku.

Wartość koszyka:

Pięć najważniejszych wyścigów Kimiego Räikkönena

Pięć najważniejszych wyścigów Kimiego Räikkönena

Gdy w 2001 roku Kimi Räikkönen debiutował w Formule 1, prawdopodobnie nikt nie mógł spodziewać się, że jego kariera w tym sporcie potrwa aż 21 lat. Przez ten okres był jedną z wyróżniających się postaci i jego brak jest odczuwany w padoku. Wydawnictwo SQN przedstawia swą najnowszą książkę pt. Kimi Räikkönen. My zaś prezentujemy Ci tekst, w którym zestawiamy pięć najważniejszych dla Fina wyścigów.

 

1. Grand Prix Australii 2001 – debiut w Formule 1

 

W wieku dziesięciu lat Kimi rozpoczął ściganie w kartingu. Od początku przygody ze sportem motorowym wykazywał duży talent. Początkowo rywalizował wyłącznie w ojczyźnie, a pierwszy zagraniczny występ zanotował w wieku 15 lat w Monako. W 1998 roku został mistrzem Finlandii w Formule A. Po zakończeniu kariery kartingowej brał udział w mistrzostwach serii Formuła Renault. Przełom nastąpił w 1999 roku, gdy całkowicie zdominował wszystkie wyścigi, w których uczestniczył. Później startował między innymi w Europejskiej Formule Renault, co otworzyło mu bramy F1.


We wrześniu 2000 roku zespół Sauber zaprosił Räikkönena na testy w swym bolidzie Formuły 1. Po przyzwyczajeniu się do nowego pojazdu Fin zaczął notować bardzo dobre czasy okrążeń na torze Mugello, czym zapisał się w pamięci włodarzy zespołu. W 2001 roku Kimi pierwotnie miał startować w Formule 3, ale Peter Sauber zdecydował o jego zakontraktowaniu na ten rok. Fin zaliczył udany debiut – w kwalifikacjach zajął przyzwoite 13. miejsce, a w wyścigu było jeszcze lepiej – ukończył go na szóstym miejscu, dzięki czemu zdobył premierowe punkty do klasyfikacji mistrzostw świata.

 

 

2. Grand Prix Malezji 2003 – pierwsze zwycięstwo w Formule 1 (o kulisach jego współpracy z McLarenem dowiesz się z książki pt. Mechanik. Kulisy padoku F1 i tajemnice McLarena)

 

Po udanym roku 2001, kiedy to, nie dysponując konkurencyjnym bolidem, zajął bardzo dobre dziesiąte miejsce w końcowej klasyfikacji mistrzostw świata kierowców, parol na niego zagiął dużo lepszy team – McLaren. Choć Räikkönen wciąż miał ważną umowę z Sauberem, brytyjskiemu zespołowi udało się go wykupić. Była to udana transakcja, ponieważ Fin w swym pierwszym sezonie w nowym otoczeniu popisywał się dobrą jazdą – trzykrotnie stawał na podium, a finalnie zajął szóste miejsce na koniec kampanii 2002.


Kolejny sezon rozpoczął się dla niego jeszcze lepiej. W pierwszym wyścigu, który tradycyjnie odbył się na torze Albert Park w Melbourne, Kimi był bliski zwycięstwa, ale ostatecznie ukończył rywalizację na trzecim miejscu, co zwiastowało udane kolejne starty. Następny weekend wyścigowy rozegrano na malezyjskim torze Sepang. Kwalifikacje nie poszły po myśli kierowcy McLarena, ale sam wyścig ułożył się dla niego koncertowo, wskutek czego odniósł swe pierwsze zwycięstwo w Formule 1 i objął prowadzenie w klasyfikacji mistrzostw świata.

 

 

3. Grand Prix Brazylii 2007 – przypieczętowanie mistrzowskiego tytułu (o czym przeczytasz w książce Kimi Räikkönen)

 

W latach 2003–2006 Räikkönen był jedną z najważniejszych postaci w F1. W okresie tym dwukrotnie sięgnął po tytuł wicemistrza świata i wygrał dziewięć wyścigów. Szczególnie emocjonująca była kampania 2005, kiedy to Fin stoczył fenomenalną walkę z Fernando Alonso. Dla Kimiego bardzo ważna okazała się deklaracja Michaela Schumachera o zakończeniu kariery po sezonie, którą Niemiec ogłosił po wyścigu we Włoszech we wrześniu 2006 roku. Władze Ferrari zdecydowały, ze jego następcą zostanie właśnie Räikkönen.


Debiutancki sezon Fina w czerwonym bolidzie rozpoczął się wspaniale. Wygrał wyścig w Australii, a dwa kolejne ukończył na trzecim miejscu. Następnie zanotował nieco słabszą serię wyników, ale później niemal nie schodził z podium. Przed ostatnim Grand Prix znajdował się na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej, z niewielką stratą do Alonso i Hamiltona. Tor Interlagos okazał się szczęśliwy dla Räikkönena. Wygrał on szósty wyścig w sezonie, co wobec słabszej postawy kierowców McLarena pozwoliło Kimiemu zostać mistrzem świata.

 

 

4. Grand Prix USA 2018 – ostatnia wygrana w F1

 

Po kolejnych, nieco mniej udanych sezonach 2008 i 2009 Ferrari rozwiązało kontrakt z Finem. Räikkönen zdecydował się przerwać karierę w F1 i spróbować swych sił w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Niczego wielkiego tam jednak nie zwojował. W 2012 roku powrócił więc do swojego środowiska naturalnego i podpisał umowę z Lotusem. Przez dwa lata osiągnął na tyle dobre rezultaty, że na ponowne jego zatrudnienie zdecydowali się włodarze Ferrari. Jego wyniki po powrocie nie były nadzwyczajne. W latach 2014–2017 13-krotnie stanął na podium, nie wygrywając jednak żadnego Grand Prix.


Rok 2018 rozpoczął się dla Räikkönena pomyślnie, w Australii po raz pierwszy od 2013 skończył wyścig w pierwszej trójce. W kolejnych wyścigach utrzymywał się w ścisłej czołówce. We wrześniu ogłoszono, że po zakończeniu sezonu 2018 Kimi nie będzie kontynuował współpracy z Ferrari i przeniesie się do Saubera. W październiku w Stanach Zjednoczonych Fin dokonał nadzwyczajnego wyczynu – został najstarszym od 1994 roku zwycięzcą wyścigu Grand Prix. Kimi w dobrym stylu pożegnał się z Ferrari, kończąc tamten sezon na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej mistrzostw świata kierowców.

 

 

5. Grand Prix Abu Zabi 2021 – ostatni wyścig w F1 (a historię F1 dogłębnie poznasz dzięki lekturze książki Szybko, szybciej, najszybciej. Formuła 1 Sokolim Okiem)

 

Przechodząc do zespołu Alfa Romeo Racing (czyli Sauber po zmianie jego nazwy w 2019 roku), Räikkönen zdawał sobie sprawę, że o osiąganie miejsc na podium będzie niezwykle trudno. Kampania 2019 rozpoczęła się dla Kimiego umiarkowanie dobrze – zajmował miejsca pod koniec pierwszej dziesiątki – ale potem było coraz gorzej. Wyjątkiem okazał się wyścig w Brazylii, który Fin ukończył na czwartym miejscu. Cały sezon zakończył na 12. miejscu z dorobkiem 43 punktów, najniższym od wielu lat.


Niestety, okazało się, że to tylko wstęp do tego, co miało się wydarzyć w następnych dwóch latach. W okrojonym z powodu koronawirusa sezonie 2020 Räikkönen zaledwie dwukrotnie zajmował punktowane pozycje. Rozpoczynając starty w 2021 roku, Kimi wiedział, że będzie to jego ostatni sezon. Ogłosił to we wrześniu, dzięki czemu cały świat F1 zdołał go godnie pożegnać. Ostatni wyścig w karierze poszedł całkowicie nie po jego myśli, ale znany ze specyficznego podejścia do życia Fin nie rozpaczał nad tym, tylko skupił się na przygotowaniach do imprezowania, czyli do tego, co szło mu równie dobrze jak rywalizacja na torze.

 

 

Kimi Räikkönen był jednym z najbardziej charakterystycznych kierowców Formuły 1 w ostatnich 20 latach. Żaden fan tego sportu nie mógł przejść obok niego obojętnie. Zapraszamy do sportowej księgarni internetowej labotiga.pl, gdzie znajdziesz mnóstwo książek o tej dyscyplinie sportu, ale również o wielu innych!

Skomentuj ten wpis

* Imię
* Email (nie publikowany)
* Komentarz
Przepisz kod