Brak produktów

Wartość produktów: 0,00 zł
Realizuj zamówienie

Produkt dodany do koszyka!

Ilość:
Razem:

Produktów w koszyku: 0. Jest 1 produkt w Twoim koszyku.

Wartość koszyka:

Konkurs: Skorzystaj z promocji '4 za 3' i wygraj nową koszulkę Reprezentacji Polski. Szczegóły.

Pięć największych afer w Formule 1

Pięć największych afer w Formule 1

Tam, gdzie walka o olbrzymie pieniądze i wielki prestiż, tam często również nieczyste zagrywki i próby zdobywania przewagi nad konkurentami w nieuczciwy sposób. Szczególnie widoczne jest to w padoku F1. Wydawnictwo SQN prezentuje swą najnowszą książkę pt. F1 Racing Confidential. Zakulisowe historie ze świata Formuły 1. A my w tym tekście przedstawiamy Ci pięć afer, które wstrząsnęły kibicami królowej motorsportu.

 

1. Afera szpiegowska z 2007 roku (z historią dyscypliny pomoże Ci się zapoznać książka Formuła 1. Ilustrowana historia królowej motorsportu)

 

Sprawa ta polegała na przekazywaniu w nielegalny sposób informacji technicznych dotyczących budowy poszczególnych bolidów. Zamieszane w nią były trzy zespoły: Ferrari, McLaren oraz Renault. Główny zarzut postawiono kierownikowi technicznemu włoskiego zespołu Nigelowi Stepneyowi, który dzielił się poufnymi informacjami z zakresu specyfikacji czerwonego bolidu z jednym z szefów brytyjskiej stajni, Mike’em Coughlanem. Znaleziono przy nim kilkuset stronnicowy dokument dotyczący szczegółów technicznych bolidu Ferrari.


Zarzuty wobec Renault wiązały się z posiadaniem przez francuski zespół tajnych informacji w kwestii budowy McLarena w latach 2006 i 2007. Głównym winowajcą całej afery był McLaren. Podczas rozprawy, która odbyła się 13 września 2007 roku, nałożono na ekipę z Woking karę wykluczenia z mistrzostw świata konstruktorów w tym roku oraz grzywnę w wysokości 100 milionów dolarów. Według wielu obserwatorów paradoksalnie afera ta miała pozytywny wpływ na zainteresowanie królową motorsportu.

 

 

2. Crashgate (kulisy Formuły 1 poznasz dzięki książce F1 Racing Confidential. Zakulisowe historie ze świata Formuły 1)

 

W sezonie 2008 Renault znalazło się w dość trudnym położeniu. Od niemal dwóch lat ekipa nie potrafiła wygrać żadnego wyścigu. Podczas kwalifikacji do Grand Prix Singapuru w 2008 roku ich kierowcom, czyli Fernando Alonso i Nelsonowi Piquetowi Jr., poszło źle. Ówczesny szef zespołu Flavio Briatore stał przed nie lada wyzwaniem, ponieważ wisiało nad nim widmo odejścia zespołu znad Sekwany z Formuły 1. Wyścig na pozór przebiegł normalnie. Na 14. okrążeniu rozbił się nominalny drugi kierowca Renault, wskutek czego Alonso zyskał przewagę, która pozwoliła mu stanąć na najwyższym stopniu podium.


Tuż po wyścigu Piquet przyznał, że wypadek z jego udziałem był efektem błędu. Po tym, jak Brazylijczyk został zwolniony z zespołu rok później, stwierdził, że kraksa w Singapurze była ustawiona. Organy FIA natychmiast wszczęły postępowanie w celu wyjaśnienia sprawy. Poczynione wówczas ustalenia były szokujące. Słowa ówczesnego kierowcy Renault okazały się prawdą, a głównym odpowiedzialnym za to oszustwo oprócz zawodnika i dyrektora wykonawczego Pata Symondsa wskazano Briatore, który otrzymał dożywotni zakaz działalności w wyścigach organizowanych przez FIA.

 

 

3. Indygate (wiele ciekawych historii ze świata F1 przeczytasz w książce Szybko, szybciej, najszybciej)

 

Formuła 1 od zawsze kojarzy się z około 20 bolidami, które stają na starcie. Jednak nie zawsze tak było. Grand Prix Stanów Zjednoczonych 2005 było jedyne w swoim rodzaju. Tor w Indianapolis jest bardzo specyficzny. Profil zakrętu numer 13 i jakość nawierzchni powodowały problemy z wytrzymałością opon Michelin, z których korzystało aż 14 z 20 kierowców w stawce. Producent ostrzegł zespoły używające jego ogumienia, że udział w wyścigu może wiązać się z dużym niebezpieczeństwem.


Ekipy, które używały opon francuskiej firmy, nalegały, aby feralny zakręt zmienić na szykanę. Organizatorzy nie wyrazili na to zgody. Efektem było wycofanie się z wyścigu aż 14 kierowców. Wystartowali tylko zawodnicy Ferrari, Jordana-Toyoty oraz Minardi-Cosworth, którzy korzystali z opon marki Bridgestone. Finalnie wyścig zakończył się dubletem ekipy z Maranello. Wygrał Michael Schumacher, drugie miejsce zajął Rubens Barrichello, a podium uzupełnił Portugalczyk Tiago Monteiro z Jordana-Toyoty. Rywalizację tę odebrano jako farsę, a zainteresowanie F1 w USA spadło.

 

 

4. Potencjalne oszustwa w sezonie 1994 (a życie legendy F1 zgłębisz dzięki lekturze Wieczny Ayrton Senna)

 

Rok 1994 w Formule 1 kojarzy się z dwoma przełomowymi wydarzeniami w historii tej dyscypliny. Weekend rozgrywany w ramach Grand Prix San Marino okazał się najtragiczniejszy w dziejach, bo śmierć ponieśli wówczas Ayrton Senna oraz Roland Ratzenberger. Innym powodem wyjątkowości tego sezonu było rozpoczęcie okresu dominacji przez legendę tej dyscypliny – Michaela Schumachera. W 1994 roku doszło także do jednej z największych kontrowersji w historii królowej motorsportu. Chodziło o możliwe oszustwa przy budowie niektórych bolidów.


Senna już na początku stwierdził, że samochody Benettona są niezgodne z przepisami. Wątpliwości środowiska dotyczyły w szczególności systemu kontroli trakcji, a także oprogramowania, które uważano za nielegalne. Innym dziwnym zdarzeniem było stanięcie w płomieniach Benettona Josa Verstappena. Prawdopodobną przyczyną było usunięcie z rury doprowadzającej paliwo filtra, co skracało czas tankowania. Mimo wszystkich tych oskarżeń brytyjski zespół nie został zdyskwalifikowany, a jego kierowca, Schumacher, został mistrzem świata.

 

 

5. Kontrowersje wokół Grand Prix Belgii 2021 (losy zwycięzcy tego wyścigu poznasz, czytając Max Verstappen. Niepowstrzymany)

 

Grand Prix Belgii 2021 zapowiadało się całkiem normalnie. Co prawda, prognozy pogody wieszczyły opady deszczu, ale nie było to nic nadzwyczajnego. Kwalifikacje zakończyły się triumfem Maxa Verstappena, kierowcy Red Bulla, który zdominował tamtą kampanię. Sensacyjnie drugie miejsce zajął George Russell z Williamsa, a trzeci był Lewis Hamilton reprezentujący Mercedesa. Wyścig miał się rozpocząć w niedzielę 29 sierpnia o godzinie 15:00. Niestety, opady deszczu były dłuższe i bardziej intensywne niż pierwotnie zakładano, przez co start się opóźnił.


Po niecałych 30 minutach zdecydowano się podjąć próbę rozegrania wyścigu, ale po dwóch okrążeniach pokonanych za samochodem bezpieczeństwa wywieszono czerwone flagi. Dwie godziny po planowym starcie organizatorzy powołali się na przepisy, które pozwoliły przejechać kierowcom za samochodem bezpieczeństwa kolejne dwa okrążenia, dzięki czemu można było oficjalnie sklasyfikować zawodników. Pierwszych sześciu kierowców kwalifikacji pozostało na swoich pozycjach. Sposób rozegrania wyścigu spotkał się z dużą krytyką ze strony kibiców i ekspertów.

 

 

Formuła 1 jest tak ciekawa nie tylko ze względu na interesującą rywalizację czy charyzmatycznych kierowców, ale również dzięki licznym zakulisowym gierkom i intrygom. Zajrzyj do internetowej księgarni sportowej labotiga.pl. Znajdziesz tam wiele książek o królowej motorsportu, ale nie tylko!

Skomentuj ten wpis

* Imię
* Email (nie publikowany)
* Komentarz
Przepisz kod